Reklamefilm for Nasjonalmuseet av Elg - laget av Hanne Hafr
Praksisintervju: Hanne Hafr | Visuell innholdsprodusent for nye medier
- Å studere visuell innholdsproduksjon har vært fantastisk og beinhardt på samme tid. Jeg har aldri lært så mye på ett år og samtidig vært mer engasjert for et studie før.

Hanne Hafr har fra tidligere en bachelor i kultur og ledelse ved BI, og har de siste 5 årene jobbet med casting og andre aspekter innen TV-produksjon. Hun begynte å studere visuell innholdsprodusent for nye medier høsten 2019.

-Jeg følte jeg trengte å spisse kompetansen min og å lære meg verktøy som gir meg mulighet til å utfolde meg kreativt. Å studere visuell innholdsproduksjon har vært fantastisk og beinhardt på samme tid. Jeg har aldri lært så mye på ett år og samtidig vært mer engasjert for et studie før.

Studentene har i løpet av ett år vært gjennom opplæring i foto- og video for digitale flater, grunnleggende strategisk arbeid med kommunikasjon og markedsføring, samt publiseringsfunksjoner og annonsemuligheter i sosiale medier. Hele veien har de jobbet under kyndig veiledning fra profesjonelle bransjeaktører, som blant andre digitalbyrået iProspect. Kunnskapen har studentene omsatt i praktiske og virkelighetstro utfordringer, blant annet gjennom tre case-perioder med ulike kunder, som du kan lese mer om her.

Foto: Hanne Hafr, visuell innholdsprodusent for nye medier, student

I slutten av studiet går studentene gjennom en seks ukers lang praksis, der de får testet alt de har lært, får omsatt det til reell arbeidserfaring, og får bli en del av en arbeidshverdag med utfordringer. Hanne har hatt praksis hos det kreative byåret Elg i Oslo.
– Praksisen har vært bra, jeg fikk tidlig mye ansvar og følte meg som en ansatt tidlig. Jeg har lært mye, og sett hvor viktig det er å fokusere på strategi i studiet for å klare å nå ut til riktig målgruppe gjennom det visuelle og kreative arbeidet. 

Av det du har lært  – hva har du fått mest bruk for i praksisen?
-Noe av det viktigste jeg har lært gjennom studiet er strategifaget og termer og hvordan man jobber seg frem og målgrupper. Å forstå strategi og hvordan det er knyttet opp mot det kreative en produserer er utrolig viktig. Ellers skyter du bare i blinde. 

Reklamefilm for Nasjonalmuseet av Elg Oslo - Hanne hadde manus, regi, klipp, casting og location på filmene som skal få nordmenn til å besøke Nasjonalmuseets digitale samling i sommer

Kampanjen ble plukket opp av kreativ forum – dette er første gang en kampanje av Elg blir publisert.

Hva er ditt beste tips til kommende studenter?
-Mitt beste tips er å nyte året og gjøre så mye du kan for å forstå og lære. Dette har vært mitt mest lærerike år, legg ned tid i å forstå hva du lærer og gi deg tid til å bli kjent med kamera og programvarer. Sist men ikke minst: Det kreative er viktig , men kan du ikke strategi, kan du heller ikke målrette det du produserer for en kunde!

Vil du se mer av arbeidet til Hanne? Hun har vært med på å lage video for Lederne – en film om hvilke forventninger unge har til arbeidsmarkedet. Hun har også arbeidet med Barnekreftforeningen i forbindelse med den internasjonale barnekreft-dagen.  Du kan følge henne på Instagram her!

Interessert i visuell innholdsprodusent for nye medier? Vi har noen få ledige plasser – du kan lese mer om studiet og søke her!

Hanne Hafr, visuell innholdsprodusent for nye medier, student

VISUELL INNHOLDSPRODUSENT FOR NYE MEDIER

Vil du ta del i den nye mediehverdagen? Visuell innholdsprodusent for nye medier er en unik utdanning, som på alvor tar tak i den nye produksjonsrollen i skjæringspunktet mellom kommunikasjonsrådgiver, markedsfører, designer, fotograf og filmskaper. I samarbeid med noen av de beste aktørene fra hvert fagfelt gir vi deg den raskeste veien inn i mediebransjen.