Objects Workshop

 

De tre første ukene av andre semester på vår toårige fotografutdanning ble studentene utfordret til å jobbe med temaet «objekt». Målet med utfordringen var å gjøre studentene kjent med variasjonen innen objekt, som ofte blir regnet som en «upersonlig» form for fotografi. Veiledet av fotograf Damian Heinisch skulle studentene lære å fotografere objekter, både kommersielt og i en fine-art retning. Nedenfor kan du lese student Synne Andreas opplevelse av workshop-perioden. God lesning!

De første timene i portføljeutvikling ble dedikert til objekter. I metall eller glass. Helst over 20 cm høyt/langt. Oppgaven var å fotografere seks bilder. Tre av de under kategorien »kommersiell», de andre tre under »fine art». Personlig er ikke kommersiell fotografering en favoritt. »Fine art» slo vel ikke så godt an det heller , med tanke på at jeg, og så og si alle andre i klassen, ikke er så sikker på hva som egentlig definerer uttrykket. Så å avbilde dette ble en utfordring for en del av oss.

 

 

 

 

 

 

Foto: Asgeir Bakka

 

Reklame er lettere. Det er reklame. Enkelt og greit. Du skal selge et produkt og må derfor vise objektets beste sider. Nå sier jeg ikke at dette er gjort på null komma niks, i hvert fall ikke for meg. Det er lettere, men ikke lett. »Fine art» på den andre siden, er hakket mer komplisert og vanskelig. For hva er egentlig kunst? Uansett hvem du spør, vil du aldri få akkurat det samme svaret. Jeg har alltid satt pris på kunst, men når jeg må produsere et kunstverk og ikke vet definisjonen på det jeg skal avbilde, kommer aggresjonen brått på besøk. Hvis de andre er som meg, forventer de ofte å slå spikeren rett på hodet på første forsøk. Noen klarer det kanskje også, men aldri helt uten å treffe tommelen minst et par ganger. Man lærer mest av forslåtte tomler.

 

 

 

 

 

 

Foto: Daniel Agung

 

Da jeg snakket med medelevene mine, virket det som om de heller ikke visste helt forskjellen på kommersielle bilder og fine art. Det var faktisk ikke én eneste person som sa »Jeg er 100% klar over og helt sikker på hva forskjellen mellom fine art og kommersielle bilder er!» Ikke som jeg hørte. Men jeg hører jo ganske dårlig,  så ikke ta alt jeg sier for god fisk. Det er uansett stor trøst i å vite at man ikke er alene i det ukjente, og at mest sannsynlig er det noen andre som slår tommelen sin de også.

 

 

 

 

 

 

Foto: Ingrid Schnelle

 

Så hvordan endte det hele? Det gikk bra. Det gjør det som regel. Vi er alle en litt stressende erfaring rikere, og det kommer flere titalls, om ikke hundre(eller tusen)-talls, av de senere. Sluttproduktet varierte selvfølgelig fra person til person, men vi har alle i det minste et litt klarere bilde på hva »fine art» er. Håper jeg.  Vi er her for å lære, og det gjør vi. Av og til så mye at jeg ikke lærer noe i det hele tatt.

 

 

 

 

 

 

Foto: Ken Roger Olberg

 

Kjæresten min siterte Tore Frost til meg på en av mine dårlige dager;  »Feile kan kun den som har et mål i sikte.» Med det vil jeg si det var en vellykket workshop når det kom til stykket, med nye utfordringer og en del suksess.

– Synne Andrea

 

 

 

 

 

 

Foto: Synne Andrea Tolås

 

 

 

 

 

 

Foto: Nicholas Ihles

 

 

 

 

 

 

Foto: Anders Løvaas

 

 

 

 

 

 

Foto: Philip McLeod

Siste kommentarer