Foto: Lars Martin Hunstad – Fra prosjektet «Ola til unnsetning» | Instagram – @larshmartin  | Hjemmeside – https://lmh.photos/

«Bondetamp»

Alumni Lars Martin Hunstad sin interesse for fotografi startet som frilanser for ulike lokalaviser i Nord-Norge, etter en stund som frilanser tok interessen han videre til Bilder Nordic hvor han tok utdanningen toårig fotograf. Nå er han aktuell som vinner i kategorien Åpen klasse med bildeserien «Bondetamp», under årets prestisjefylte fotokonkurranse «Årets bilde». En konkurranse i regi av Pressefotografenes klubb. Den årlige premieringen plukker blant det ypperste innen norsk foto- og videojournalistikk.

 

Når startet din interesse for fotografi?

– Min interesse for fotografi startet med at jeg var frilanser og vikar for ulike lokalaviser i Nord-Norge. Min primære oppgave var å skrive, men fordi jeg jobbet for relativt små avishus, måtte jeg også sørge for bildene. Det var godt å kunne fortelle gjennom bilder, for jeg følte det fikk fram nyanser jeg ikke fikk gjennom tekst. Ellers var det morsomt å leke seg og eksperimentere med det visuelle.

 

Hvorfor ønsket du å studere foto?

– Ønsket om å studere foto kom fordi jeg ville bli enda bedre på å formidle gjennom bilder. Jeg ville lære meg språket som fotografi er, og skjønne hva som ligger bak gode bilder og bildeserier. Dessuten ville jeg komme meg inn i et miljø med andre fotografer.

 

Kan du fortelle litt om din studietid ved Bilder Nordic? Hva syns du om fagene, foreleserne og miljøet?

– Studietiden ved Bilder Nordic var fin og lærerik. Jeg trodde jeg visste hva jeg gikk til, at jeg hadde peiling på mye, men jeg skjønte etter hvert at jeg bare hadde sett overflaten av hva fotografi er og kan være. Det var som at jeg oppdaget en helt ny verden, med muligheter jeg ikke ante fantes. Det var både befriende og motiverende. Og så må jeg ikke glemme å nevne alle menneskene jeg ble kjent med i medelever og forelesere: Fine folk!

Foto av Lars Martin Hunstad

Hvilket prosjekt likte du best å jobbe med under studietiden din, og hvorfor

– Jeg jobbet med mange ulike prosjekter under studietiden. De jeg likte best å jobbe med, var de mer langvarige i tredje og fjerde semester, der vi fotograferte, kom på skolen og fikk tilbakemelding, og så dro ut for å fotografere igjen. Da følte jeg at vi hadde tid til å virkelig lage noe bra. Under veiledningene ble vi stilt til veggs av både forelesere og medelever, og vi ble tvunget til å ta stilling til og forsvare egne valg. Det var veldig konstruktivt, og det var gjennom denne tiden jeg tydeligere kunne se min egen retning innenfor fotografi.

 

– Et av de morsomste prosjektene jeg jobbet med, var hovedoppgaven. Der hadde vi to måneder på å lage et prosjekt som skulle leveres i fysisk format, og de fleste av oss produserte en bok. Jeg dro nordover for å dokumentere livet til unge tilflyttere i Lofoten. Dette var en historie jeg ville fortelle fordi jeg selv var tilflytter i Lofoten i årene før jeg dro til Oslo. Selv om prosjektet ble litt amputert av koronapandemien, så ble jeg fornøyd med resultatet. Jeg fikk gjort meg nyttige erfaringer og koste meg skikkelig med hele prosessen.

 

Jobber du nå med noen spennende prosjekter du kan fortelle oss om?

– Akkurat nå jobber jeg med litt forskjellig. Som nordlending er jeg veldig glad i å skildre egen landsdel, og jeg jobber blant annet med en fortsettelse av det som var hovedoppgaven min på skolen, «Paradis». Det blir ikke kun en fortsettelse av den samme historien, om tilflyttere i Lofoten, men jeg holder meg til samme overordnede tema og bildespråk: Et tema om vår tids romantisering av virkeligheten, med et bildespråk som er noe satirisk i forhold til temaet. Og det vil fortsatt handle om Nord-Norge. Akkurat nå skjer det ikke så mye med det prosjektet, på grunn av korona, men jeg håper å fortsette med det så fort landet begynner å åpne opp igjen. Enn så lenge driver jeg på med mindre prosjekter.

Teksten fortsetter under bilde

Bilder fra prosjektene «Ola til unnsetning» og»Paradis»

Helt til slutt – gratulerer som vinner i kategorien «Åpen klasse» i Årets bilde 2020. Kan du fortelle oss om prosjektet du vant med?

– Takk! Det var skikkelig stas å se seg selv på lista over nominerte, og enda mer stas å høre at serien min gikk av med førsteplassen. Jeg trodde ikke helt mine egne ører, for jeg var jo nominert med to legender innenfor norsk fotografi: Paul S. Amundsen og Helge Skodvin. Og Helge Skodvin har vært en stor inspirasjon for meg. Det har for øvrig også Knut Egil Wang vært, han som vant selve Årets bilde.

 

– Serien jeg vant med ble laget til avgangsutstillingen for mitt kull på Bilder Nordic. Den heter «Bondetamp» og handler om egne ambivalente følelser rundt det å være fra en bondegård. Gjennom bildene og teksten reflekterer jeg rundt dette, og så stiller jeg spørsmål om hjemmet hvor jeg vokste opp er et sted for rett eller galt. Serien er et resultat av at jeg i fjor vår var relativt fastlåst hjemme i Fauske på grunn av koronapandemien, og derfor ikke turte gjøre så mye annet enn å oppholde meg på gården.

 

– Jeg mener førsteplassen i stor grad er takket være noen av foreleserne på Bilder Nordic. Først og fremst Linda Bournane Engelberth, som gjennom dette og flere andre prosjekter har gitt meg selvsikkerheten til å gå min egen vei og forme mitt eget bildespråk. Laara Matsen, som gang på gang har pushet meg til det bedre. Og, ikke minst, Damian Heinisch, som alltid bemerker seg det andre ikke ser, og dessuten alltid er behjelpelig. Alle disse har hjulpet meg med prosjektet på et eller annet tidspunkt, så derfor må jeg rette en spesiell takk til dem. I tillegg har medelever og andre forelesere på skolen vært til stor hjelp, så jeg må sende en takk til dem også.

Vinner bildeserien «Bondetamp»

På tampen – har du noen tips og triks til hvordan du har klart å holde deg kreativ og inspirert under koronatiden? Og har du noen gode ord å si til kommende fotostudenter?

– Jeg må innrømme at jeg tidvis selv har slitt med å holde meg kreativ og inspirert under pandemien, men det som har hjulpet, er å tenke at man ikke trenger lage så omfattende prosjekter. I en periode lagde jeg en fotoserie om skyggene som ble skapt av vårsola i leiligheten min. Som lærerne på skolen har tipset om, så bør man alltid ha et prosjekt gående – at man holder seg i form som fotograf, på samme måte som at man holder kroppen i form. Og gode ord til kommende fotostudenter: vær åpen for nye inntrykk, tenk at alt er lov, ikke gjør noe fordi alle andre gjør det, og vit at få likes på Instagram ikke nødvendigvis er et dårlig tegn.

Lyst å vite mer om våre utdanninger? Ikke glem søknadsfrist 29.april!