null
Hvorfor er 3D-design neste steg i den digitale utviklingen?
- Det er så mange muligheter ved å visualisere ting i flere dimensjoner, og det kommer til å skje en enorm utvikling de neste årene på dette feltet, når teknologien blir billigere og mer tilgjengelig. Så det er her jobbene kommer til å være, og det er også her masse ny kreativitet kommer til å blomstre. - Bjarke Calvin

I høst starter studiet 3D-design & animasjon opp – vi har snakket med Bjarke Calvin, MIT-fellow, digital entreprenør og utvikleren av fagplanen på det nye studiet, om hvorfor 3D-design & animasjon er det neste steget i digital historiefortelling.

Danske Bjarke Calvin har i flere tiår arbeidet med digital utvikling. Han har samarbeidet med institusjoner som MIT, Harvard, Builder og Magnum Photos, og er levende opptatt av den digitale utviklingen og medienes rolle i dette. Han er grunnleggeren av Duckling, en app som fokuserer på historiefortelling og presentasjon av arbeid i den mobile alderen.

I medieindustrien blir Bjarke ofte beskrevet som en visjonær pioner bak utviklingen av nye interaktive formater. Fellesnevneren i alt Bjarke arbeider med er en grunnleggende tro på at neste skritt i menneskelig evolusjon ligger i kollektiv kunnskap skapt gjennom historiefortelling.

Jeg føler at min hovedoppgave er å bygge ting som kan hjelpe oss å opplyse hverandre. Vi er i en tid i menneskehetens historie der vi har muligheten til å gå inn i en ny periode med opplysning eller gå i motsatt retning, der vi bare degenererer til utryddelse. Jeg prøver å pushe oss i den første retningen.

Foto: Lars Andreas Berg Avgangsutstilling Future Tense 2019 - fotoskolen bilder nordic
Foto: Lars Andreas Berg

For øyeblikket er mitt hovedprosjekt Duckling, som startet som en bedre versjon av sosiale medier, men blir nå til et presentasjonsverktøy for mobilalderen – tenk at Powerpoint møter Instagram Stories. Jeg arbeider også med Builder på ulike prosjekter, og så har jeg noen prosjekter med MIT, knyttet til å grunnlegge et nytt Senter for Samfunnsfaglig Media ved Universitetet i Sør-Danmark.

 

Du arbeider også med å utvikle ny fagplan for den nye utdanningen 3D-design & animasjon – hvorfor er denne utdanningen relevant i dag?

Det er så mange muligheter ved å visualisere ting i flere dimensjoner, og det kommer til å skje en enorm utvikling de neste årene på dette feltet, når teknologien blir billigere og mer tilgjengelig. Så det er her jobbene kommer til å være, og det er også her masse ny kreativitet kommer til å blomstre.

 

Du samarbeider med X-Vision på denne fagplanen – hvorfor er de en ressurs for utviklingen av studiet?

X-Vision er en av de tidlige utviklerne på XR- og 3D-feltet, så de har mye kunnskap om hva som fungerer teknisk og også konseptmessig. Ikke alle prosjekter er egnet for XR, så det handler om å finne riktig innhold, og deretter vite hvordan man bygger det på den beste måten. X-Vision er blant de beste på det.

Hva er XR?

Hva er XR?

X Reality (XR eller Cross Reality) er definert som et alternativt virkelighetsmiljø som kommer fra at man kombinerer teknologi som trigger alle sensoriske følelser (syn, hørsel, følelse etc) for å skape en opplevelse i virtuelle, online verdener. Det omfatter et bredt spekter av maskinvare og programvare, inkludert sensoriske grensesnitt, apper og innfrastrukturer som gjør at man kan lage innhold i VR (Virtual Reality), MR (Mixed Reality), AR (Augumented Reality) og CR (Cinematic Reality). Med disse verktøyene kan brukere lage nye former for virkelighet ved å bringe digitale objekter inn i den fysiske verden vi kjenner til, eller bringe fysiske objekter inn i den digitale verdenen.

 

Bjarke startet en lang karriere i interaktive medier i 2001 med å publisere en av verdens første interaktive dokumentarer. The Enemy Within (med Peter Hove Olsen og Johannes Boggild), IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam) kåret nylig prosjektet som en av de 100 mest innflytelsesrike interaktive mediestykkene gjennom tidene.

 

Hva er mest spennende med å videreutvikle fra fotografi/videografi til disse nye mediene?

Ville du helst vært i et landskap som noen andre har skapt, eller ville du helst skapt ditt eget landskap akkurat som du ønsker at det skal være? Jeg lagde noen av de første interaktive dokumentarene i verden, når teknologien så vidt begynte å bli bra nok. Det var utrolig styrkende å være med på å definere et nytt medieformat, og jeg føler at det er det samme med XR nå. Det er du som skaper landskapet.

 

Hvordan er 3D-design og animasjon en ressurs for samfunnet?

Det handler om å se verden på en ny måte, med mindre hemninger enn tidligere. Det finnes noen veldig konkrete måte å anvende det på allerede, som å lære mennesker i oljeindustrien hvordan man håndterer ulike katastrofer gjennom 3D-simulering. Men det er også flere kunstneriske aspekter, som å la folk oppleve hvordan det er å for eksempel være i kroppen til noen som nettopp har mistet noen. Ulike medietyper har ulike styrker og XR kommer ikke til å erstatte bøker, filmer eller nettsteder, men det vil være et fantastisk tillegg til det vi allerede har.

3D-design & animasjon

3D design er et sterkt voksende fagområde innen media og kommunikasjon. Gjennom et intensivt årsstudium får du en bred tilnærming til ulike aspekt innen 3D-design & animasjon. Les mer om utdanningen her.

 

PS: Mandag 9.mars 2020 kl 18:00 kommer Bjarke for å holde foredraget The Past and Future of Mediales mer og meld deg på her!

Foredrag Bjarke Calvin - the past and future of media bilder nordic
3D-design og animasjon - Laget av: Therese Burum