null

Ikke glem søknadsfrist 29.april | Les mer om utdanningen Visuell innholdsprodusent for nye medier her

Lyst å møte studieleder for utdanningen? Velkommen til åpen kveld 14.april – meld deg på her!

Studentarbeid blir reell kampanje!

Innholdsprodusent-studentenes arbeid fra skoleprosjekt blir nå Cappelen Damms nye kampanje

 

Nye kampanje-idéer og solid visuelt materiell til vårens bok-slipp ble resultatet når Cappelen Damm og studentene på fagskoleutdanningen Visuell innholdsprodusent ved Bilder Nordic gjorde et nytt samarbeid.

 

Visuell innholdsprodusent for nye medier er en praktisk fagskoleutdanning som gir studentene ferdigheter til å produsere effektivt visuelt materiell, med en solid strategisk forankring – og etter kun ett år er de klare til å gå rett ut i jobb.

 

En viktig del av utdanningen er å gi studentene virkelighetstro utfordringer, slik at de blir kjent med forventningene i bransjen allerede i studietiden – forteller fagansvarlig på utdanningen, Sara Løvlien. Da Cappelen Damm tok kontakt i høst for å undersøke muligheter for samarbeid var det helt naturlig for oss å invitere dem inn som en kunde i studentenes case-oppgave.

 

 

 

 

 

 

Studentene ved utdanningen Visuell innholdsprodusent må definere en strategi før de får produsere materiell

 

En case-oppgave på Bilder Nordic er et samarbeid mellom skole og kunde som går over 1 – 3 uker, hvor kunden presenterer en problemstilling eller en utfordring, som studentene skal forsøke å løse. For å være i stand til å lage effektive visuelle produksjoner som hjelper kunden å nå målet, er det viktig at studentene først forstår hva kundens mål egentlig er, hvem de skal treffe med kommunikasjonen og hvilke kanaler de treffer denne målgruppen i – forteller veileder i faget, Sander Alten. Alten er en nestor innen performance-marketing i Norge, og var blant annet initiativtaker til å starte med å starte norgesavdelingen i iProspect i Norge. Han er hovedveileder i faget Nye medier på utdanningen, og har vært med siden utdanningen startet opp for første gang høsten 2018.

 

Markedssjef i Cappelen Damm, Tone Hansen, forteller at de hos Cappelen ser at den visuelle historiefortellingen blir viktigere og viktigere, og at de bruker stadig større ressurser på dette feltet; Vi jobber mye med å ha godt innhold både på nettside og i sosiale medier. Film og foto er en sentral del av markedsføringspakken, og det kommer definitivt ikke til å bli mindre viktig i årene som kommer! Studentenes strategiske forankring var en positiv overraskelse for Hansen; Elevene hadde gjort grundig research i forkant av den praktiske utformingen. Oppgavene var gjennomført med grundighet og store kreativitet. Jeg ble imponert av hva de hadde fått til!

 

 

 

Materialet studentene produserte blir nå brukt i vårens kampanje hos Cappelen Damm. Foto av: Liv Marie Nesje Lien, Johan Collett, Helene Michaelsen, Thea Leonora Untiedt Bjørgan & Farhan Mahmood.

 

Dette var utslagsgivende for at Cappelen Damm ønsket å benytte materialet som ble produsert til vårens kampanje for Gladkokkens beste til hverdag og fest – en kokebok for sommeren fra den populære hobbykokken og matbloggeren Jan Henrik Syversen, kjent fra programmet Masterchef.

 

Studentene som jobbet med Gladkokken som case er Liv Maria Nesje Lien, Helene Michaelsen, Johan Collett, Thea Leonora Untiedt Bjørgan Folkestad og Farhan Mahmood. De er alle enige om at det er ekstra gøy når skolearbeidet de gjør faktisk kan bli brukt i ekte kampanjer;

 

Å få lov til å jobbe med helt ekte kunder og store aktører som Cappelen Damm i studietiden er jo bare kjempespennende– forteller student Helene Michaelsen. Når de i tillegg ønsker å bruke materialet i en reell kampanje, er det utrolig gøy!

 

Kampanjemateriellet studentene produserte består av både video og foto for ulike digitale flater, og vil bli å se i perioden april – mai våren 2021.