Vill, norsk natur. Bølger som slår innover stranda så skummet spruter. Forblåste små øyer. Vestlandskysten har alltid stått sterkt i Elise Gulestøls hjerte, og kombinasjonen vestlands-natur og bærekraftig norsk mote viste seg å være kruttsterk.

 

Da Elise Gulestøl først flyttet til Oslo var det med en drøm om å jobbe med motefotografi, men det gikk ikke lang tid før interessen gikk over til motefilm og bærekraftig design; Da jeg studerte ved Bilder Nordic brukte jeg tiden til å spesialisere meg innen motefilm-sjangeren, samt øke min kunnskap om norsk klesdesign og bærekraftig mote. Denne interessen har siden bare økt, og jeg føler meg svært heldig nå som jeg får lov til å arbeide med dette som filmskaper og fotograf

Historien bak
Men det er ikke moten i seg selv som er viktig, da heller håndarbeidet og fortellingen bak produksjonene. Det er disse historiene som er spennende å formidle gjennom fotografi og film, synes Elise. – Jeg er kanskje ikke så opptatt av mote, men heller designet og tanken bak. Hva slags materiale brukes i klærne? Hvorfor har man valgt å bruke akkurat disse materialene? Det er både helheten og detaljene som er så fascinerende. Jeg digger at norsk klesdesign blir større og større, og jeg vil gjerne være med å synliggjøre dette enda bedre både i Norge og resten av verden.

Første skritt mot drømmen
Da Elise nærmet seg slutten av utdanningen ved Bilder Nordic gjorde hun et bevisst valg om å synliggjøre norsk bærekraftig klesdesign i sine prosjekt. I hennes hovedoppgave ved skolen, motefilmen Into Wilderness, jobbet hun sammen med det norske, bærekraftige klesmerket Black Rat og valgte å filme på øya Kinn. – For meg var dette muligheten til å skape noe som virkelig representerte meg som fotograf og filmskaper, og som kunne hjelpe meg vider etter studietida. Jeg nektet derfor å la meg begrense, og var veldig tidlig bestemt på å lage film på kysten og med bærekraftige norske klær!

Prosessen var lang og tøff, da Elise måtte stå for absolutt alt selv. Det ble søkt om tilskudd til produksjonen fra Flora Kommune, som valgte å støtte arbeidet. Uten noen klar fasit måtte Elise stole på instinkt og tidligere erfaringer, samt krysse fingrene for litt flaks, når det oppsto utfordrende situasjoner. – Ettersom hele filmen finner sted ute var jeg helt avhengig av riktig vær i hver eneste scene. Det kan være en utfordring i seg selv, og det ble ikke lettere av at produksjonen fant sted på Kinn, den ytterste øye på kysten, hvor været kan slå om svært raskt! Heldigvis hadde vi flaks, og med knall innsats fra et flott team ble det hele svært vellykket.

 

Into Wilderness from Elise Gulestøl on Vimeo.

 

Tok filmfestivalene med storm
Into Wilderness har ført til flere spennende oppdrag og har blitt vist flere steder i utlandet, som i Tyskland– hvor den ble shortlisted til Berlin FilmFestival – og i Italia – hvor den ble valgt ut til Milano Fashion Film Festival. – Da jeg laget Into Wilderness var det en urealistisk drøm at den skulle vises på fashion film festivalen i Berlin. Da det ble en realitet ble jeg kjempestolt og glad, og deltok selv på festivalen, som lå i en ekstremt urban og nedslitt del av Berlin. Det var ganske kult og det var masse å lære, og heldigvis foregikk alt på engelsk, i motsetning til Milano Fashion Film Festival hvor alt foregikk på italiensk!

 

Nye, spennende prosjekt
Elise har fortsatt å bruke kysten som et viktig element i sine produksjoner, noe som har ført til at hun i dag får oppdrag av mennesker som vil arbeide med akkurat henne, på grunn av hennes bruk av vestlandskysten og hennes lidenskap for norsk bærekraftig klesdesign. Så hva er planen videre, er det noen spennende prosjekter på gang? – Ja, det er det! Jeg er i gang med et svært spennende prosjekt med den norske klesdesigneren Tonje Plur. Prosjektet skal stå klart nå i 2016 og har selvfølgelig fokus på kysten og norsk bærekraftig klesdesign, men jeg kan dessverre ikke gå i detalj helt enda. Men, det vil komme mer informasjon på nettsiden og facebook så fort det er klart!