Helena Bosdal ble uteksaminert ved Bilder Nordic School of Photography våren 2016. Allerede i studietiden ble hun premiert i reklamefotografenes landskonkurranse, Gullsnitt, og hun var en av vinnerne i bransjemagasinet PDNs Exposure Awards 2016. Torsdag 1. juni åpner hun sin første separatutstilling, Naïve Paranoia, på CYAN i Oslo. Denne uken har hun tatt over vår instagram konto hvor du kan følge henne.

Helena fordypet seg i konseptuelt arbeid ved Bilder Nordic og jobber nå med alt fra kommersielle aktører til dansefilmer og kunstprosjekter, samtidig som hun videreutvikler og promoterer eksisterende prosjekt som Unquiet Void og det aktuelle Naïve Paranoia.  – Naïve Paranoia er en utstilling om en mulig fremtid, om Europas samlede mentalitet. Terror dekkes med store oppslag; noen leser dem iherdig, mens andre skyr unna. Sistnevnte tenker kanskje at terror blusses opp for mye og det igjen skaper mer frykt. Denne utstillingen skal tvinge deg til å tenke på frykten, og ikke bare gjennom en krig langt der bort i Midtøsten. Nei, det er her hjemme, midt i blant oss. Men ikke som en konsekvens av terrorangrep. Det er vår frykt for terror som er i ferd med å skape en nasjon basert på redsel.

Prosjektet reflekterer altså rundt en svært dagsaktuell tematikk som mange kan kjenne seg igjen i, men selve prosjektet startet med en svært personlig opplevelse; – Naïve Paranoia begynte med et panikkanfall. Jeg hadde fordypet meg så i de aktuelle valgene om Brexit og USAs president at jeg ble helt overbevist om at det kom til å bryte ut en krig som ville spre seg til Norge. Midt i dette anfallet var det en klar tanke; jeg måtte forberede meg på å bli krigsfotograf. Det var min plikt som fotograf å måtte dokumentere, uansett hva som skjedde i Norge. Den tanken har fortsatt ikke gitt helt slipp. Men dette er ikke en serie om meg, prosjektet handler om oss Europeere og vår mentale tilstand. Kort sagt ønsker jeg at mine bilder skal representere samtiden i Europa, med terrorfrykt, fremmedfrykt, mangel på tillit og stenging av grenser.

Utstillingen kommer som et resultat av at Helena ble plukket ut av gjestekurator Amaia Jensen, under CYAN Stipendutstilling 2017, til å stille ut på CYAN. Amaia fremhever prosjektets friksjon mellom kultur, natur og en usikker fremtid. Ved første øyekast kan det virke som om Helena har skapt en serie vakre landskapsbilder, men det ligger en skurrende undertone i bakgrunnen, en liten gnagende tanke som får hårene i nakken til å reise seg. Men hvordan har det vært å jobbe med å lage utstilling? – Det hele er veldig spennende. Det er første gangen jeg jobber med min egen soloutstilling, og jeg føler meg veldig heldig som får jobbe med en erfaren kurator som Amaia Jensen, noe som har hjulpet meg masse. Gjennom veiledning av henne, samt bilderedaktøren Cheryl Newman og den anerkjente fotografen Damian Heinisch fra mentorprogrammet Art & Storytelling hos Bilder Nordic har denne serien og utstillingen blitt vellykket.

Som for mange andre fotografer, så har fotografi fulgt Helena gjennom livet. Med videregående utdanning fra Sør-Korea, og førstegangstjeneste i HMK Garden var kanskje ikke fotografi det selvsagte valget. Hva vil du si er den viktigste erfaringen du har med deg fra kreativ utdanning? – At jeg ikke er en så aller verst fotograf. Haha, faktisk. Det verste spørsmålet å få når du vokser opp er «Hva skal du bli når du blir stor» – og det har jeg aldri klart å svare på. Da tiden kom for å velge turte jeg å satse på den farlige kreative veien, og det angrer jeg ikke på. Det ga meg så mye glede å jobbe med og se min egen utvikling til det bedre. Jeg er så glad for at jeg satset.

Avslutningsvis lurer vi på hva som er Helenas beste tips til nåværende og kommende fotostudenter? – Prøv alt. Det er ingen som sier du må være det ene eller det andre. Jeg begynte med stor sikkerhet på at gatefotograf var det jeg skulle bli, deretter skulle jeg bli motefotograf, og så portretter, og nå er jeg visst kunstfotograf som tar produktbilder, lager reklamefilmer, dansefilmer og skal prøve seg på portretter. Som en veldig organisert person har det tatt meg tid å bryte ned “båsene” i fotografiets verden og bare gjøre det jeg synes er interessant. 

Utstillingen Naïv Paranoia har vernissage torsdag 1. juni og står frem til 15. juni. Søndag 11. juni kl 13.00 vil Helena fortelle om prosjektet i utstillingslokalet. Du kan lese mer om vernissagen, utstillingen og åpningstider her.