Prosjektet ”Tiny Capital”, vår lille hovedstad, ble i løpet av få minutter online sett av flere tusen og senere valgt som ”Staff pick” på Vimeo. Hva var hemmeligheten bak suksessen? En innovativ produksjon med optisk tilt-shift effekt i en stop-motion produksjon, gjorde opplevelsen av Oslo by helt spesiell.

- For et par år siden kom jeg over en film som var gjort med en kombinasjon av time-lapse og tilt-shift effekter. Det var her jeg fant inspirasjonen til å prøve meg på å lage et miniatyr-prosjekt, men i filmen jeg så var miniatyreffekten var lagt på i etterarbeidet. Jeg hadde lyst til å gjøre det under opptaket.

Begynnelsen
Som student ved Bilder Nordic hadde Eirik en rekke tilt-shift objektiver tilgjengelig, og da han under en workshop ble utfordret av fotojournalist Marcus Bleasdale til å gjøre en dokumentar lå alt til rette for å starte et eget miniatyrprosjekt. Resultatet ble produksjonen ”Tiny Capital”. - Målet med prosjektet var å dokumentere Oslo som vår ”lille” hovedstad her i Norge, et land som i fjor bikket 5 millioner innbyggere. Jeg ville binde historien sammen med en reise gjennom byen. Heldigvis var mars måned den varmeste noensinne i Oslo da jeg jobbet med prosjektet, så det var mye folk i gatene! For å få et vellykket miniatyrresultat var jeg avhengig av å komme meg opp i høyden, så det ble mange telefoner og avtaler for å få tilgang til tak over store deler av Oslo.

76 940 stillbilder
Eirik forteller at for å få best mulig utbytte av miniatyr-teknikken hjelper det å ha med objekter folk vet egentlig er store som referansepunkt, for eksempel fly. I arbeidet med filmen fikk han tilgang til flytårnet på Gardermoen, som ble et viktig bidrag. – Jeg brukte fem dager på opptak og fem dager på postproduksjon. Siden jeg brukte tilt-shift objektivene var det ikke mye jeg måtte gjøre med bildene i postproduksjon, bare justere farger og kontrast. Det som tok tid var å sette sammen de 76 940 bildene til en video!

Tiny Capital
”Tiny Capital” ble begynnelsen på en spennende utvikling. Det ble fort klart at miniatyr-teknikken var populær hos publikum; flere tusen så filmen de første minuttene den lå ute på Vimeo.com, og den ble fort valgt ut som ”Staff pick” noe som skapte enda mer trafikk. Filmen har nå ligget ute et år, og har blitt publisert på flere store blogger, blant annet Wired Magazine. En periode kunne man som innreisende til Norge også se filmen på Norwegians fly, deler av filmen ble brukt av DNB I en intern opplæringsvideo, og en kirke i Minneapolis ønsket å bruke prosjektet som en del av en misjonsfilm!

Tiny Capital from Eirik Evjen on Vimeo.

Reklamefilm i Libanon
Allerede i studietiden førte oppmerksomheten til en større jobb utenlands. - I april ble jeg kontaktet av et produksjonsselskap i Libanon om en reklamefilm de skulle produsere for en Libanesisk bank. De ønsket å bruke miniatyr-effekten for å forsterke synet libanesere har på landet sitt, et lite land. Jeg reiste ned med et Nikon D800, et Canon 5D mark 3 og tilt-shift linser til begge kameraene. Jeg ble veldig overrasket over Libanon, et land jeg ikke har fått et spesielt bra inntrykk av gjennom media. Landet var nydelig og menneskene var veldig vennlige, men å gå rundt i gatene med en speilrefleks var ikke alltid like lett.

I Beirut ble det gitt streng beskjed av produsenten om å skjule kameraet for militæret, som var overalt. Assistenten hadde med papirer fra myndighetene med tillatelse for å fotografere på offentlige områder, og det ble fort klart at det var en fordel at opptakene skulle gjøres fra takhøyde, da ikke like mange la merke til et kamera i høyden.

- Jeg føler meg veldig heldig som fikk se hele Beirut fra byens tak, det var en veldig effektiv og fin måte å se alt på veldig kort tid. Jeg var i Beirut i 2 uker, jobbet i underkant av en uke med opptakene og en uke med postproduksjon. Reklamebyrået hadde bestilt 20 scener, men når man først er i en høyde finnes det veldig mange flere vinkler man kan ta. Så jeg endte opp med å levere 110 scener!

Blom Commercial – Peace of mind from Eirik Evjen on Vimeo.

Levende bilde vs stillbilder
Men hva får en fotograf til å fokusere mer og mer på levende bilde og video, fremfor stillbilder? Svaret vi får er gjennomtenkt, og tyder på at det ikke er første gang han får dette spørsmålet. - Det er flere grunner til at jeg bruker bevegelige bilder kontra stills i prosjektene mine. Først og fremst er det spennende å jobbe med bevegelige bilder, i alle time-lapse opptak jeg gjør får jeg alltid overraskelser med hvordan omgivelsene oppfører seg. Det er også enklere å hente ut stills fra video enn å gå andre veien. Eirik innrømmer at han gjerne skulle jobbet mer med stillbilder, men forteller at det er video og time-lapse prosjekter som gir flest oppdrag. - Vi ser jo at fler og fler flater rundt i byen som byttes ut til skjermer, folk tilbringer mye tid på sosiale medier og ser mesteparten av film og tv på laptop’en.

Når vi spør om hva han tror er viktig for fremtidens fotografer er svaret klart. – Levende bilder stjeler mer og mer av vår oppmerksomhet. Når man gjør produksjoner I videoformat er det mye lettere å få folk til å dele det på nett. I motsetning til foto er min erfaring at det fort blir lagt merke til, og at det er lettere å holde på seerens oppmerksomhet, riktignok dersom filmen er interessant. Jeg tror også det er viktig for fotografer som meg å lære seg lyd. Det blir noe helt annet med skikkelige lydopptak som står til bildene/videoen enn skurrete kjip kameralyd

Veien videre
Alt i alt må man kunne si at Eirik har fått en god start på karrieren som fotograf, men hva er neste prosjekt på planen? - Akkurat nå jobber jeg som assistent for fotograf Isidor Åstrøm og egne oppdrag ved siden av. Det går mye i video for tiden, både “vanlig” film og time-lapse for blant annet arkitektkunder. I løpet av høsten publiseres også en dokumentarfilm jeg og fotograf Lars Olav Dybvig laget om boligkrisen i Spania.